fredag 4 september 2009

Övning ger färdighet

Jag har länge tänkt på, att det vore roligt att ha lite syskon matchning. Att det skulle bli i landskapstyget var givet, men om LillprinsT skulle ha lång eller kort arm, och om det överhuvudtaget skulle bli boddy eller om jag skulle fega och sy en tröja till Skrutt. Jag har nämligen byggt upp en "rädsla" kring att sy just boddy. Det verkade jättesvårt och inget mönster hade jag. Men ville så gärna testa. Så sagt och gjort häromdagen ritade jag av en "köpeboddy" gjorde mönster och klippte tyg. Nedan följer beskrivning.

Tröja till LillPrinsT. Mönster från Meedom form1.
Tyg: landskap och trikå från Jofotex.
+ LillprinsT ville inte ta av sig den efter provning.
- Jag använde mig av trikån i halsen, skulle haft muddkant istället! Lite tajt över huvudet, och sedan vid i halsen.

Och så till boddyn!
Oj oj, så skev den blev. (Det syns inte så mycket på bilden som i verkligheten)
Min man säger att det märks syns nog inte så mycket när Skrutt får den på sig, jag är lite skeptisk. Men om ett par veckor så vet vi.
Till boddyn sydde jag en liten jacka och ett par byxor.
Jackan
Mönster: Meedom form1
Tyg: Velour och mudd från Sos
+ Den verkar skön!
- Bubblade sig vid knapparna, suck. Men återigen en minnesanteckning om att inte sy efter läggdags.
Byxa
Mönster: Korsning mellan Meedom form0 och ett par köpebyxor.
Tyg: Velour och mudd från Sos
Tycker den verkar lång i grenen, men det ska ju få plats en blöja... Som sagt om ett par veckor så kommer de att provas på Nyfött Skrutt.
Och till slut: Övning ger färdighet!
Jag klippte ut en boddy till. Skam den som ger sig :-)
Denna gång blev det en fuskomlott, eftersom det var det som blev mest skevt på den första. Och så drog jag inte lika mycket i muddremsan när jag sydde fast den, utan den fick mest följa med.
Resultatet: Jag är nöjd!
Tyg: Husvagnstyg från Jny, mudd från Sos
Att tänka på: Ha femknappar isf fyra i sidknäppningen. Att ha fyra kan bli för glest när sedan boddyn är på.

2 kommentarer: