söndag 12 juli 2009

Uppdrag: Sy medeltidsklänning

Jag har fått det herdesamma uppdraget att sy en klänning. Klänningen ska följa med beställaren på medeltidsveckan på Gottland. Spännande värre med detta uppdrag. Jag har innan i mitt liv sytt en klänning (till vuxen). Snacka om nervöst då beställaren inte kommer kunna prova under sömnadens gång.


Var snäll och håll tummarna för mig.
Tyget och mönstret har K själv fixat. Tyget har en helt underbar färg. Min första tanke: Hur ska jag våga klippa i detta?
I gårkväll ritade jag av mönstret, lite tidskrävande då, lite storleksanpassning var tvunget att ske.
I kväll var det dags att sätta saxen i tyget. Efter ommöblering i vardagsrummet, för att få plats. 6m tyg, är mycket tyg. Ni skulle sett mig! Gravid som jag är (v30) krypandes på alla fyra på golvet för att nåla mönster :-)
Finklippet fick ske på bordet, lite skönare för knä och rygg :-)


Och här ligger klänningen i sina delar. Inväntandes en leverans från Bibbi, med bla nya synålar. Hoppas att den kommer i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar